Att få nya vänner

Jag har flyttat till Tyresö. Här finns många barnfamiljer och annat trevligt folk att hänga med om man bara vågar ta kontakt. Det är inte lätt att lära känna folk när man är mammaledig. Jag är rädd att verka för på- som om jag är desperat. Ofta tänker jag på hur lätt det skulle vara att bo i Uddevalla där man känner alla. Anders brukar le åt mig för enligt honom skulle jag få panik på två dagar. Men mina vänner bor där. Mina vänner som kände mig innan jag blev offentlig. Jag kan sakna den närheten till människor som känner mig väl.

Just nu peppar jag tjejerna att våga ringa lagkamrater för att få igång ett nytt umgänge. Vilken clown jag är, jag vågar ju knappt inte ens själv.

Ensamhet är för bedrövligt tråkigt. Iallafall när man inte väljer den själv.


Kommentarer
Postat av: frida j

Hej Kim!



Jag var i samma sits som du är när Linnéa föddes och vi bodde i Finland. Hade precis flyttat till ny stad när jag väntade henne och det var många ensamma månader innan jag vågade mig till Öppna förskolan. Det var jättejobbigt att ta sig dit, med ett annat språk och alldeles ensam. MEN där mötte jag en helt underbar "tant" i personalen som tog så väl hand om mig och ganska fort lärde jag känna flera mammor där. Vi var en salig blandning av olika nationaliteter och vi umgicks dagligen i flera år tills vi flyttade hem. Nu saknar jag dem grymt mycket. Men har bra kontakt via FB. :) Så våga dig till Öppna förskolan. Det blir lättare när Edie blir större och man kan gömma sig lite bakom barnen. ;) Men ta chansen och gör det!



Lycka till.

2010-04-07 @ 08:44:42
URL: http://fridajensen.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Hej,



Jag känner samma sak. Jag bor i Sollentuna och kommer från en mindre stad. Jag har visserligen alltid haft få, men nära vänner. Jag har varit den eviga singeln bland mina vänner.



Jag bodde i Stockholm mellan 1998-2004, men flyttade sedan hem till barndomsorten igen. Jag träffade min man 2006. Flyttlasset gick söderut igen :-)



Jag är 72:a och väntar nu mitt första barn, och min man har två barn sedan tidigare. Vi var på väg att genomgå IVF men lyckades på egen hand, och BF nu den 6 maj.



Jag tycker också att det är svårt att hitta vänner, inte för att jag letar med ljus och lykta, men ibland saknar jag tiden när man var yngre och vänskapen var närvarande på ett helt annat sätt än idag.



Måste tyvärr säga att min erfarenhet från Stockholm är att det är svårare här. Alla är så stressade och upptagna, men kanske är det också en del av vuxenlivet? Alla är upptagna med sina egna familjer. Jag vet inte, men ibland känns det svårt, så jag håller med dig!



Jag har visserligen en kompis här i Stockholm, men hon bor på andra sidan stan och vi tar oss aldrig tid att ses.



Jag sätter mitt hopp till kommande mamma-grupp, där man kanske har turen att hitta en väninna som man ibland kan umgås med för att få andas lite egen och tjejig luft :-)



Kram Cecilia



2010-04-07 @ 11:07:30
Postat av: Annica

Halloj!

Öppnaförskolan är bra.

Sen är nog de flesta i samma situation. För även om man är här ifrån så har inte alla någon att umgås med.

Många hemma mammor upplever nog detsamma som du. Så våga bara lite. Ta det första steget. Och säg som det är. Jag tror inte någon skulle ta illa upp av det.

/annica

2010-04-07 @ 14:16:33
URL: http://annican.blogspot.com/
Postat av: My

Som de andra har tipsat om, Öppna förskolan!

Många ställen har Baby-café någon dag i veckan då får inget barn över 12 månader vara där och då är det ofta lite lungnare för oss som har små. Men då måste man ju våga ta kontakt med folk oxå....



Jag vet precis hur du känner, jag har bott i Haninge i 2 år men känner bara folk från jobbet än så länge. Jag har haft "tur" och en kollega fick barn 6 mån. före mig så hon och jag umgås en del i veckorna. Jag får panik i magen när jag tänker på att hon ska börja jobba i sommar. Vad ska jag göra alldeles själv resten av året?!!?

2010-04-07 @ 15:11:48
Postat av: isabel

Det löser sig säkert.....!



Kanske de blir lite "blyga" för att du är offentlig också.....



Jag känner själv hela Kärrtorp sedan barnen kom;-)



Översocial som jag är.....och de flesta sköna typer träffade jag i parken.



2010-04-07 @ 17:57:24
Postat av: annie

sen är det ju svårare i vuxen ålder att få nya vänner. man släpper inte in några nya så lätta längre , tråkigt tycker jag. öppna förskolan är bra !!! hur kan man inte vilja bli vän med fina dig ?!!! Kramar och hoppas det löser sig : )

2010-04-07 @ 19:51:45
URL: http://www.mummy.bloggplatsen.se
Postat av: Anna

Jag instämmer med föregående talare, öppna förskolan är bra!



Jag kan förstå hur du känner. Det är inte lätt att finna nya vänner när man är vuxen. Jag är själv i den sitsen. Längtar också efter någon vän här där jag bor. Och jag har inte några barn. Tanken har slagit mig några gånger, att det säkerligen vore lättare att finna nya vänner om jag hade haft barn. Kunna gå till tillexempel öppna förskolan och träffa andra.

Så iväg med dig till öppna förskolan. Det blir kul för både dig och Edie.

2010-04-07 @ 22:15:13
Postat av: Vickan

Jag själv är en sån där som nog lätt tas som "desperat" ;-)

Flyttade till en litet,litet samhälle när jag var gravid med vårt första barn (ca 3 år sedan)

Alla kände alla och grupperingarna var gjutna i sten.

Dock blev Öppna Fsk (eller BabyCafè som finns här för barn under 1år) min räddning!

Där träffade jag så många nya människor, och fick många nya vänner

Jag var rätt "gåpåig" och föreslog ofta lek eller en fika,men ingen blev skrämd iaf.

Min allra bästa vän är en av dem som jag mer eller mindre tvingade mig på :-)

Lycka till,du kommer med all säkerhet finna nya vänner!

Kram

2010-04-08 @ 11:00:12
URL: http://vickanpalandet.blogspot.com
Postat av: Anonym

tror att de flesta längtar hem till det som var en trygghet när man var barn...när man får egna barn

jag själv också...men den här lilla hålan i all ära men hur tråkig är den inte om man går ut o fikar eller lunchar...tror att du hittar många väninnor

du verkar så enkel att prata med och nu när vädret blir skönare...underskatta inte en lekpark där ses hemmamammor när det är gott o varmt

kom gärna till uddevalla snart på visit så ska jag ge dig ett leende om jag ser dig

2010-04-08 @ 20:16:38
Postat av: Sara

Vad kul att du ringde igår. Jag blev jätteglad. Längtar att få träffa dig och din familj igen. Kram!

2010-04-08 @ 20:45:07
URL: http://saragidlof.blogg.se/
Postat av: Annelie

Titta, jag har återfått tekniken nu!!!

2010-04-09 @ 15:32:57
Postat av: Ann

Jag antar bloggen är ur leda (med tanke på att det var läänge sen ni skrev här ;)Iallafall Just detta.

Har bott i Tyresö/Trollbäcken i ca 20 år..och bara älskar´t .

Nu har din vardag kanske förändrats...men Om..så är vi ett gäng glada tjejor som har tjejpartaj , meetings med jämna mellanrum.

Så vill du intergrera med oss så skriv bara.... Nya människor är en ynnets att få känna.

Ha det gott

Ann

2011-09-01 @ 15:11:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0