Etik och livsfrågor

Jag läser en kurs som handlar om livsfrågor. Man ska kuna redovisa sin inställning till abort, kärnkraft, djurförsök och dödstraff. Inga lätta frågor, en stor del handlar om Gud och ens tro. Det fick mig att vilja ha svar på en del frågor.



Kära Gud, Allah eller vad du nu heter

Jag skulle vilja veta om du finns. Miljoner människor tror på dig, skänker pengar till dig och dör i krig för din skull. Människor går emot sin sexuella läggning av rädsla för dig, mördar sina våldtagna döttrar av skam och skär av klitoris på unga kvinnor för att kontrollera deras sexualitet. Jag skulle vilja få ett livstecken från dig så jag vet att allt inte är gjort i onödan. Eller har de rätt och jag fel? Det skulle jag vilja veta i såfall. Då måste jag snabbt börja sona alla synder jag begått genom livet och faktiskt haft väldigt roligt under tiden.

Mina värsta synder:

* Jag har definitivt haft sex innan jag gifte mig.
* Jag har älskat, och älskat med kvinnor.
* Alkohol har jag brukat både måttligt och omåttligt i mina dagar.
* Jag har uppmanat till spel och dobbleri.
* Ibland har jag satt mig själv före min medmänniska, varit självisk och egoistisk.
* Förnekat att du finns eftersom jag tänkt att ingen gud kan finnas när världen ser ut som den gör.
* Varit avundsjuk och missundsam när jag sett knarkarbrudar kedjerökandes gått gatan fram fulla, påtända och höggravida.

Ja, eftersom jag fyller 35 i år så behöver jag veta om du finns så jag hinner ställa allt tillrätta igen. Det börjar bli ont om tid, även om jag kanske lever tills jag blir åttio:-)

Kommentarer
Postat av: Tingeling

Nu var du riktigt rolig ju! Och du, liksom merparten människor, är nog helkörda i våra synder. Lika bra att fortsätta med dom :-)

2009-01-20 @ 11:30:03
Postat av: Fia

Visst är det konstigt att de synder du har räknat upp ska anses som så förskräckliga när religionerna för talan, men däremot finns det "heliga krig" där dödandet rättfärdigas för att det är under täckmantel av religiöst utövande.

2009-01-20 @ 20:20:19
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Ann-Charlotte

Religion är en tolkningsfråga.

2009-01-21 @ 19:50:05
Postat av: Anonym

skulle bara säga att jag var på din föreläsning i uddevalla och jag kände att du pratadeom det som varannan människa känner...panikångest...hemska ord du var en fängslande tjej jag ville bara säga att vi som känt så har nåt gemensamt att få må gott,ha en trygghet runt oss,och inte bry oss om status och ytlighet jag skrattade när du skrev om grammisgalan för du såg det som var viktigast där ingen värme och personlighet jag hoppas komma på nån mer föreläsning med dig kramiz till dig och lev gott det som inte dödar gör dig starkare

2009-01-21 @ 21:36:59
Postat av: Anonym

Åh, vad roligt!!



Kram

2009-01-22 @ 19:54:02
Postat av: Hélène

många är vi nog som önskar oss ett tecken från ovan med täta mellanrum. det underliga är att de alltid verkar komma när man minst förväntar det och aldrig behagar komma när man så väl skulle behöva. det är på något vis outgrundligt...

2009-01-23 @ 14:58:36
Postat av: BM

Du skriver om bra saker med känsla och självinsikt. Precis som jag kommer ihåg dig. Följer din blogg. Kram BM Uddevalla :)

2009-01-24 @ 12:27:05
Postat av: v

Love!!

2009-01-24 @ 22:06:54
URL: http://vick2ria.blogg.se/
Postat av: Susanne

Hejsan Kim!



Jag kan oxå se religion som en tolkningsfråga, men det var intressant skrivit och lite trevligt och roligt. Ha det bäst

2009-01-25 @ 18:10:51
URL: http://metrobloggen.se/gladan
Postat av: A

Det är just det som är det intressanta....all den ondska som härskar i världen utförs av människor, präster o annat religiöst folk har i alla tider använt religion och utfört dåd i guds namn. Människor och åter människor, vi har alla ett val och många väljer fel sida....att hata, att utföra mord, att härska över andra människor genom att hota och skrämma dem.

Det är inte gud som gör allt detta, vi har en fri vilja och min tro är att gud finns inom oss allihop, var och en, och vi väljer om vi vill lyssna eller inte. Min övertygelse är även att vi får aldrig något genom att tigga och be, genom att kräva eller genom att be om bevis...varken från människor eller gud.

Ödmjukhet och viljan att tro leder oss rätt.

"Man måste tro på det som inte finns, för det som finns har en gång inte funnits"....tänkvärt.

2009-01-26 @ 13:38:10
Postat av: M

Haha. Kul och allvarligt på samma gång.

Tro. Rellevans.

Varför ser det ut som det gör i världen, om gud finns?

Men..all oreda har väl ändå människan själv skapat !? (Det finns ett ord för det där, någon som är mer påläst än jag kan det nog)



Det där med sexualitet(är det korrekt översatt i bibeln, är homosex syndigt) diskuteras ju friskt. Störst av allt är väl ändå (även i bibeln, även om man ska hålla av gud mest) kärleken !?



Gud skapade människan till sin avbild, står det i biblen.

Nåja, ingen är fullkomlig...

och på de viset fick vi fel och brister. Vi känner avundsjuka ibland, missunnsamhet och vi gör saker som vi vet att vi inte borde göra.

Heliga krig, när man skövlar och dödar i guds namn. Nog är väl ändå det att missbruka och uttnyttja guds namn och makt !?



Många gånger känner vi också empati vilket i praktiken leder till att vi på riktigt ställer upp och gör saker för andra olika sätt.

Det är det som gör oss till goda.

Det borde väl ändå väga tyngre än någon liten synd ...



Så Kim, finns det en gud och du fortsätter leva som du gör, så ligger du bra till :) // M

2009-01-29 @ 15:57:15
URL: http://subcutant.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0