Kvällning

Idag grävde jag ner mig i tvättstugan. Edie lligger på Anders arm och kollar på fotboll, tjejerna somnar i soffan de också, Hampus sitter framför datorn och jag tog mig tiden att vika tvätt. Det är en fördel med att få barn, vardagssysslor med två händer blir.... exotiskt på något sätt. Jag köpte ett par bra hörlurar till mobilen för att ha bra ljudkvalitet när jag powerwalkar. Det har varit en njutning att lyssna på radio och bara få vara i fred.

Hej Camilla Stjerne, välkommen till min blogg.

Till Elin: Nej, det var inte Nina jag syftade på.

Nu till något som jag verkligen behöver er hjälp med:

Edie fyller snart tre månader och jag vill introducera lite rutiner för att få henne att sova själv. Som det är nu sover hon bara om hon ligger på någons arm eller bredvid oss i sängen. Jag har hört att det finns massor med olika metoder för att få barn att somna. Vad har ni för erfarenhet och hur gjorde ni? Vilka metoder är bra respektive kass? Om ni vill dela med er av era tankar och råd är jag fruktansvärt tacksam.

Ha en riktigt mysig kväll!

Godnatt!


Kommentarer
Postat av: madde

när våran hade somnat la vi henne i hennes spjälsäng o ibland la vi henne direkt med en speldosa hon somna till slut.kram

2010-03-17 @ 07:26:53
Postat av: Biggan

Femminuters metoden funkade inte hos oss i allafall. Är för blödig. Fick ångest när de skrek. Hos oss har de sovit i våra sängar till de var fyra år. Sov som en gris när de låg bredvid. Men våra har alltid sovit bra. Inga vaknätter. Antar att vi haft en sabla tur. Men första barnet la jag bara ner och gick ut. Där var jag mer konsekvent. Yngre då. De minsta har som sagt sovit hoss oss tills de inte ville längre. Så här har en fem barnsmor dåligt med råd.

2010-03-17 @ 07:42:25
URL: http://graamusen.blogspot.com
Postat av: elise

vi hade spjälsängen brevid vår säng - där la vi honom när han halvsomnat på någon arm/famn. Vi dunkade rytmiskt i rumpan och sjöng tills man hörde/såg att han sov. Det gällde ju att själv ligga/sitta gott för det kunde ju ta en stund. Jag har aldrig kunnat slappna av o sova med samuel brevid mig i sängen - så han har alltid legat i späsängen brevid. Det de sa på bb var att de vill ligga trångt - för det var bekant, att det tar emot lixom. Det är de ju så vana från magen. Så i den lilla korgen som han låg i det alllra första så rullade jag ihop filtar o dyligt för att han skulle känna den tydliga närhet som jag trodde han behövde och kände sig bekant med.(som avlånga tygkorvar längs med kanterna )Det viktigaste är väl ändå att det kslal kännas rätt även för er, att hon ligger själv. I vårt fall så är det så än idag - om samuel kommer in till oss, så kramar jag några minuter och sedan går jag in i hans säng i stället för jag sover uruselt när han ligger brevid...???!!!/kram på er!! E

2010-03-17 @ 08:22:58
Postat av: Sussi

Vi hade en "småslattare". Kom på att jag tog fram bröstet så fort han pep. En dag när han var fyra månader fick jag bara nog. Var skitslut. Blev benhård och han fick bara äta var tredje timme. Det tog ett dygn. Sen sov han mycket bättre. La bara ner honom på kvällen sjöng en sång och gick ut.

2010-03-17 @ 08:42:37
Postat av: Hanna

Vi har haft samma rutiner sedan lillan föddes, (hon är 8 månader nu). Byta till pyjamas, mat och sedan god natt. Vi lägger henne i spjälsängen och hon gnyr lite grann sedan slocknar hon. Något som båda mina barn har haft är snuttefilt, det tror jag är en jättebra trygghet. Prova och lägg en snuttefilt vid Edies kind när hon ska sova... kan vara värt ett försök! Lycka till! Kram/Hanna

2010-03-17 @ 09:36:24
Postat av: Annelie Kölbel

Jag vet att många är emot fem minutersmetoden..men vi ändrade lite och körde treminuters metoden.. vi har kört den med båda våra tjejer och den funkade skitbra.. visst man får ont i hjärtat när man hör dom gråta.. tre minuter känns som en timme minst.. men jag intalade mig att hon är mätt.. hon har torr blöja.. inget fattas henne.. det var gråt i två/tre kvällar sen avtog det.. och det har bara varit att lägga dom ner och säga natti natt!! Sen håller jag med om det med snuttefilt.. har oxå funkat toppenbra!!!! Lycka till Kim.. du hittar snart ett sätt som funkar för dig & Edie Kram Annelie

2010-03-17 @ 15:52:04
Postat av: jossan

Jag har tre barn men det är bara den yngsta som har trasslat på nätterna. I 13 månader höll vi på med vaknätter och ammning sedan orkade vi inte mer. Jag lånade Anna Wahlgrens bok Sova hela natten. Jag var inte så "hård" som hon är, vi körde med att lägga honom i sängen och buffa tills han var lugn sedan gick vi ut från sovrummet. Blev han riktigt ledsen gick vi in igen och buffade tills han var lugn och faktiskt så började han sova hela nätterna. Men han har fortfarande kvar sin säng hos oss. Nu är han drygt två, han kommer över till oss på nätterna men sover utan att krångla. Jag skulle aldrig klara 5 minutersmetoden, tror inte på att det är bra för barn att skrika sig ensamma till sömns. Kram Jossan

2010-03-17 @ 20:34:27
Postat av: Maggie

Ett trick är att lägga henne i vagnen och köra över en tröskel, det brukar funka. Tycker inte att det gör så mycket om hon sover i vagnen på natten, det är ju bara att rulla in den i sovrummet. Huvudsaken är att alla sover gott. Ta en tur med bilen kan funka också. Allt eftersom tiden går så kommer hon att somna av sig själv, jag vet inte någon som inte somnar av sig själv tids nog. Kramar Maggie.

2010-03-17 @ 21:32:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0