Edie tyrann

För ett par veckor sedan var det tvåmånaderskontroll. Jag ville prata med läkaren om hur länge man skulle fortsätta slita med amningen. Edie ammade nu bara ett par sipp på natten och eftersom hon vägrade äta bröstmjölk fick jag pumpa och slänga under dagen. (Om det bara varit tillräckligt för att lämna in till sjukhuset så hade jag gjort det, vill jag bara säga.) Min mjölkproduktion hade sakta klingat av i takt med Edies ointresse. Så jag gick till kontrollen med dubbla känslor: lättad för att kampen snart skulle vara över och ledsen över att amningen aldrig blev så som jag drömt om. Så kommer vi dit och jag berättar om att hon bara tar bröstet på natten och alltid med amningsnapp, aldrig utan. Min kontakt på BVC intygar att jag kämpat länge. Så läkaren tycker att jag ska lägga ner. Vi åker hem och jag är superledsen. Hulkande säger jag till Anders att Edie nog är det enda barnet eftersom vi har svårt att få barn och att jag aldrig fick varken föda som jag ville eller amma som jag ville. (Jag vet att jag tyckte synd om mig själv men så var det just då iallafall.) Vi kommer hem och tårarna bara rinner. Så börjar Edie grina. Ordentligt. Så jag provar allt; Babysemp, byta blöja, gå runt, sjunga, få henne att sova- ingenting hjälper. Till slut slänger jag åt henne bröstet i ren desperation. Utan amningsnapp. Vad händer?



Edie Löwstedt tittar upp på mig med lurig blick, gapar jättestort och suger tag. Edie äter som andra bebisar!, skriker jag till Anders. Vi båda tror inte våra ögon men det är sant. Vår lilla, lilla tyrann har bestämt att inte ens amningen får jag ha kontroll över.


Nu äter hon var tredje timme så kompletterar vi med Babysemp om vi känner att det inte räcker. Jag märker att jag är tröttare, törstigare och torrare i huden än vad jag varit innan. Är det normalt?

Kommentarer
Postat av: malin

Låter helt normalt :)

2010-03-18 @ 08:58:55
URL: http://mallanp.blogg.se/
Postat av: madde

hej kim.det låter helt normalt.

Jag hade samma problem faktiskt jag fick låna hem en bröstpump för dom på bb tyckte att jag ej jobba för att hon skulle ta mitt bröst.dom stog o drog i mina bröst för det skulle komma igång.men när vi kom hem o några dagar efteråt då sa min man nu är det stopp.va sa jag.du ska ej sitta så där.så vi har gett flaska från första dagen.kram

2010-03-18 @ 09:15:25
Postat av: Camilla Stjärne

Först vill jag bara säga - om du inte kan amma/om Edie inte vill amma så GÖR DET INGET!! Min första dotter Tilde slutade själv med amningen när hon var 8v, hon vägrade ta tag o bara skrek o väjde undan. Som jag grät när jag gav henne flaskan första gången! :( Fyyy vad jobbigt det var, jag kände mig så dum som inte gav mitt barn "det som man ska". Men den känslan gick över fort :) Vilken skillnad det var att slippa gruva sig för varje amningstillfälle!

Min andra dotter slutade jag själv amma när hon bara var några dagar. Jag fick variga sår på brösten, mjölkstockning o när hon kräktes kom det ut blod som hon sugit ur. Jag pallade inte o la av, åkte upp till BB där jag fick tabletter som stoppade mjölken. Det var också ett tufft beslut efts det var på mitt initiativ denna gång, samtidigt kände jag mig så mkt mer självsäker denna gång! Amningen hade säkert gett med sig efterhand om jag fortsatt nöta, men nej. Det var inte värt det! Jag ville verkligen inte, kände mig som en öm mjölkko o grät inför varje amningstillfälle.

Det jag vill säga med denna långa roman är att GÖR SOM DU SJÄLV VILL! :) Funkar amningen bra så var glad för det o kör på sålänge som det känns bra för er båda. Kommer du till en punkt där ersättningen känns bätte så välj det! Var inte rädd för att förstöra något, tänk på alla fördelar som flaskan kan ha, pappan kan mata etc. Mina tjejer är 1,5år o 3år idag, frammåt, duktiga o tidiga med det mesta - trots uppväxten på ersättning ;-)

( o du, testa Nan istf Babysemp, spyorna luktar inte lika äckligt o av de jag känner så har magen blivit bättre också!)

2010-03-18 @ 09:53:21
URL: http://stjarne.blogg.se/
Postat av: Maggie

Helt normalt. När Milla tar tag oc suger blir jag torr som sandpapper i munnen och efter att hon ätit en stund blir ögonlocken tunga, det är så otroligt sövande att amma. Men det är väldigt mysigt när man kan lägga sig i sängen och amma och somna tillsammans. Hoppas att det kommer funka bra, kram, kram...

2010-03-18 @ 11:00:29
Postat av: Helena

håller med de andra här. ibland funkar det ibland inte, får mat ändå fast inte av dig=)

2010-03-18 @ 13:35:31
URL: http://viggo2008.blogspot.com/
Postat av: Nettan

Ja, så brukar det vara. Tänk på att både dricka och äta ordentligt. Kul att det funkar! Kram

2010-03-18 @ 15:36:19
URL: http://metrobloggen.se/varvra
Postat av: Cattis

Men vilken fin berättelse om amning! Ibland hör man ju om att barn inte riktigt tål sin mammas mjölk, kanske din lilla flicka behövde lite tid för "växa i" mammas mat?

2010-03-18 @ 19:15:02
Postat av: Annelie Kölbel

Underbart Kim!!!! Njuuuuuuut!!! Jag förstår den känslan du hade när du kom hem.. jag har inte kunnat amma någon av mina tjejer.. jag producerar noll mjölk, med Stina var det okej att det inte funkade, men första gången med Hanna... jag storlipade i dagar.. alla kan ju amma.. eller?? det är ingen som pratar om att det faktiskt kan hända att man INTE kan amma!!! jag kan än idag bli lite ledsen över att inte fått amma mina barn.. men, men dom slurpade Baby semp och mår jättebra!!! Kram Annelie

2010-03-18 @ 20:07:40
Postat av: annie

åh vad underbart ! Grattis Kim ! Törst och trött och torr stämmer verkligen ! Jag drack som en häst under amningstiden ! hoppas det fortsätter och njut nu !!! Trevlig helg ! Kram

2010-03-19 @ 07:09:01
URL: http://www.mummy.bloggplatsen.se
Postat av: isabel

Ja....vid två månader brukar "det sätta sig" som många säger! Och nu ska jag komma med ett av mina otaliga tips....dina symptom är helt normala....och det som fick mig att må bättre var fettsyror....inte sådana som innehåller fisk utan vegetabilisk omega 3 och 6. Bra för mjöklen, barnet, mammas hud, tarmar och jag det mesta. Man ska ta lite mer än vanligt o sedan ordentligt med vitaminer. Jag åt lyxvarianten "The essential woman" från hälsokosten.....



Tjing

2010-03-19 @ 23:08:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0