Då går jag kampen mot Försäkringskassan.

Jag fick avslag på min havandeskapspenning. Man kan läsa "enligt din arbetsgivare innebär ditt arbete att du står och går mycket". Taget ur sitt sammanhang låter det ju skitlöjligt, såklart. Man måste ju beskriva sin arbetsdag och då beskrev de hur jag arbetar.
Anledningen att jag inte kan arbeta just nu är att jag inte kan flyga till och från de ställen jag delar ut pengar på. Jag får inte det för flygbolagen. Det har de inte ens vägt in eller tagit upp i avslaget. Är det här en instans som vi betalar skatt för? Jag har inte varit till belastning för F- kassan på tio år och tycker inte det är speciellt kul att vara det nu heller. Ingen annan människa, långtidssjukskriven eller anhörigvårdare eller vadsomhelst ska känna att man får stå med mössan i handen för att få ut det man har rätt till.

Mina tankar går till de som verkligen lever på ruinens brant. De som svårt cancersjuka tvingas söka arbete, de med psykiska problem som skall arbeta för att återrehabiliteras annars blir de av med ersättningen fast de är så sjuka att de inte sover på veckor. Vem för deras talan när breven kommer? Vem hjälper dem med överklagan när en snipig kärring i telefonluren läser lusen av en?

Jag står inte och faller med en månads ersättning från F-kassan. Men många gör det. För många är det skillnaden på en firad jul och jul man bara vill ska vara över för att kylen gapar tom och julklapparna lyser med sin frånvaro.
Jag tjänar bra med pengar och jag har inga problem med att betala en stor del av min inkomst till staten i form av skatt. Men då vill jag iallafall att pengarna skall komma fram till dem som har rätt till det. Fortsättning följer....

Kommentarer
Postat av: Anneli

Jag tycker att det är så sjukt att människor som behöver hjälp inte får det. Min arbetskamrats låtsaspappa fick brev hem till sig att han skulle börja jobba igen när han låg döende i cancer. En av mina arbetskamrater har skelettcancer och hon har också fått brev hem att dom tycker att hon ska börja jobba. Varför kan dom inte låta svårt sjuka människor vara ifred? Dom har inte valt att bli så sjuka, om dom kunde så skulle dom ju gå och jobba.

2009-12-09 @ 15:41:58
URL: http://rockabillybitch.blogg.se/
Postat av: Maggie

Det är helt sinnessjukt men ärligt talat är du förvånad? Hela samhället har blivit snedvridet. Våra politiker strävar efter att införa en modell lik den i USA vilket leder oss tillbaka till börja av 1900- talet. Var tog den berömda välfärden vägen, jag bara undrar.

2009-12-09 @ 16:12:29
Postat av: Fia

Jag hörde också talas om människor som var svårt cancersjuka, där det var uppenbart att de inte hade lång tid kvar att leva, som uppmanades att söka jobb...Det verkar vara totalknas på de nya bestämmelserna.

2009-12-09 @ 19:05:13
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Åsa

Finns det NÅGON som har bra erfarenhet från FK?

Alla jag känner har fått strul med föräldrapenningen.

2009-12-10 @ 09:17:18
URL: http://javafaan.blogspot.com
Postat av: Helena

Tycker det är väldigt konstigt. Jag menar du kan ju inte utföra ditt jobb om du inte får flyga. hoppas ändå det löser sig för dig. jag menar du har faktiskt rätt till pengarna=)

2009-12-10 @ 11:49:00
Postat av: Anna-Carin

Jag är i samma sits, krångel med FK. Jag lider av fibromyalgi och en neurologisk sjukdom som heter ME.

Jag blir trots att jag går på rekommenderad behandling sakta men säkert sämre.

I mars är jag "helt arbetsför och kan ta på arbetsmarknaden vanligt förekommande arbeten".

Jag orkar inte vara arg längre, bara förtvivlad och ledsen.

2009-12-10 @ 17:45:25
Postat av: Vicktoria

Japp, där var vi igen; Kärlek till en myndighet 1.100

Jag ringde nu ikväll, på de nya "generösa"

öppettiderna och undrade var mina pengar var och den där lappen som är en förutsättning för utbetalning. "Vet inte. Svårt att säga" svarar hon.

Och jag lägger band på mig och är snäll, jättesnäll faktiskt. För tänk om, tänk om hon ger sig den på att jävlas - då är jag kokt stekt och rökt. Tvärkörd, helt enkelt.

Så nu återstår att vänta. Jag skulle återkomma sa hon. Den artonde var ett bra datum, på kvällen.

Så den här julen väntar vi inte på tomten - vi väntar på tomtarNA på Försäkringskassan.



Jag hoppas att det löser sig, Kim.

2009-12-11 @ 01:07:14
URL: http://vick2ria.blogg.se/
Postat av: Johanna

Kim, jag förstår att du är arg för att du inte får din havandeskapspenning och då ska du givetvis överklaga! Men snälla, kom ihåg att det faktiskt är regeringen som gör reglerna för vår socialförsäkring och gå inte till angrepp mot personalen på Försäkringskassan. De gör bara sitt jobb! Ja, och vilket jobb det är, att ge avslag och vägra människor pengar! tänker du. Ja, det är det tråkiga med jobbet, men någonstans vägs det upp av trevliga kollegor och de människor som är tacksamma för att de får ersättning.För alla får inte avslag. Många är nöjda med sin kontakt med Försäkringskassan, tro det eller ej. Det är bara så att de sällan hörs i debatten. Det är med en stor klump i magen man ringer för att ge besked om avslag! Det är inte så att jag sitter och GAPSKRATTAR åt de som får avslag och det är inte så att jag sitter medhorn i pannan och LETAR efter folk att ge avslag! vi är inte mer än människor, men vi kan inte gå emot våra arbetsuppgifter, då begår vi tjänstefel. Grattis till din dotter!

Hälsningar en kassa-anställd

2010-01-06 @ 14:36:18
Postat av: Anonym

Det är sjukt det där.

Min Mormor gjorde en hjärtoperation och va sjukskriven i 2 veckor, nu har det gått 4 månader och hon kan knappt göra nått. . Varken städa, tvätta m.m. . Och FK ansåg att hon allt va i sånt skick att hon kunde jobba deltid :S idioter. Så nu sitter hon hemma, mår skit och får ingeting istället. För hon kan inte jobba dom där 50% som dom kräver.

Och då blir man lite ställd. . Jag har en vän, fullt frisk, ingeting fel på henne. Hon har varit sjukskriven i 4 år, får diverse bidrag från FK och lite därtill. .



SÅnt här gör mig riktigt, riktigt förbannad!



Man skulle ha jobba svart.

2010-01-07 @ 08:20:53
Postat av: Jennie jakobsson

Hje KIm!!

JAg fick oxå avslag på min havandeskaps penning,å då jobbade jag med ett barn som både slogs å bits... Konsktigt system dom har på FK tycker jag..HAde däremot turen att ha en förståående BM som kontaktade deras läkare å jag blev sjukskriven...GRATTIS till lilla Edie.Vad mysig tid du har framför dig nu...MIn Emilia Mirakel är nu 16 månader... :)Kram Jennie

2010-01-07 @ 09:49:53
URL: http://mirakelemilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0