Jag är stalkad!

Inatt har Edie gått fullständigt bärsärk. När jag ammat henne på natten får hon sova kvar. Vi har kommit på att vi köper oss lite extra sovtid för hon snusar som en klubbad säl bredvid mig. Men inatt var det verkligen inte så. Edie gillar inte att ha kläder på sig och framför allt inte strumpor och det har en speciell anledning. När hon ska sova stoppar hon nämligen in sin stortå i min navel. Är inte det märkligt? Hon kopplar upp sig på mammanätet, kan man säga. Det spelar ingen roll om jag så lindar in henne stenhårt i en filt, på något sätt lyckas foten alltid ta sig ut och leta sig in under mitt täcke. Hennes lilla fot är som en inställd missil. I natt nöjde hon sig inte med det. Nu var det nya tilltag, hon försökte på allvar få in hela sin knytnäve i min mun och hon blev vansinnig när det inte gick. Varje gång jag somnade vaknade jag av att hon lyckats peta in två fingrar i min mun och med våld försökte trycka in resten av handen. Inte var hon vaken heller. Anders sov som en gris på ena sidan och Edie på andra. I mitten låg jag och blev mer och mer irriterad. Till slut smög jag runt och lade mig på ena sängkanten. Det tog ungefär en minut så hade jag en kladdig bebis sovandes nära mig igen. Edie kan förflytta sig extremt fort för att vara en liten fis som inte kan varken krypa eller gå. Stortån i naveln och handen bökandes runt min mun som jag knep åt ordentligt. Till slut fick jag nog och gick ner i Jonnas rum och lade mig.


Efter en halvtimme gick jag upp för då gallskrek Edie. Anders berättade att allt hade gått bra tills dess hon upptäckt att han inte var jag. Då hade hon dragit sig över på andra sidan sängen och varit i det närmaste otröstlig. Så fort jag kom upp och lade mig intill henne lugnade hon ner sig. Hon gnuggade sin panna mot min mun, flätade in sina fingrar i mitt hår och somnade stenhårt. Stackars Anders som kämpar men ändå blir bortvald. 


Idag har jag ojat mig över hur trött jag varit. Mina ögon har gått i kors hela dagen och jag har haft svårt att hålla mig vaken. Mer än en gång har jag berättat om hur jobbig och klängig Edie och jag har sagt till Anders att han inte ska ta det personligt men vet ni vad?

Innerst inne har jag jublat och tänkt att HURRA! Edie väljer mig!! Hon väljer mig och det är jag som är hennes mamma och ingen annan kan ta min plats för jag är viktig och min lukt får henne lugn och min röst gör henne sömnig och trygg och det är vi två mot världen för hon är mitt barn och gud nåde den som skadar henne och jag ska alltid skydda henne och se till att hon kan sova så gott som det bara går för hennes mamma är där och då är allt bra. Så har jag tänkt innerst inne. Men det skulle jag ju aldrig säga till någon, förstås;-)

Kommentarer
Postat av: Biggan

Fniss :-) Det är så härligt när de knyter an så där de små. De är så smarta. De vet var tryggheten och bröstmjölken finns. Njut på bara. Genom livet sen kommer det att skifta vem som Edie kommer att ha störst behov av. Vår son skulle alltid ha pappas ryggtavla mot sin för att kunna sova. Maken sov hur dåligt som helst men bäbispojken som en gris. Nu är han en 6- årig mycket självständig kille som bara ger en kram i farten när han hinner.

2010-03-20 @ 11:43:10
URL: http://graamusen.blogspot.com
Postat av: Tess

Åh Kim vilket underbart inlägg, log när jag läste det! Min lilla tjej är 6 månader och otroligt mammig, så jag känner igen det du beskriver. Hon ska också ligga nära, nära och hålla mig i handen. Visst är det underbart med deras villkorslösa kärlek, man är ju bara bäst! Jag var inte lika nöjd med hennes kärlekförklaringar 05.50 i morse;)Ibland känns det som om de vill tillbaka in i magen! Varma kramar

2010-03-20 @ 12:24:17
Postat av: Anna T2

Men låt henne sova med dig! :-)



Det är jättesmart att ligga tätt intill varann, för när bebisarna blir lite större (typ sex månader) kan de ta tag i tutten själv på natten så behöver man inte vakna alls. Jag gjorde så tills vår lilla tjej var nästan två år och vi sov hur gott som helst.



Som du sjäv säger, vem vet om det blir fler barn? Krångla inte till det nu, låt jämställdheten vänta. Anders och Edie hittar andra sätt att umgås. Just nu är det väl tvåmånaderspuckeln som spökar och hon vill ha MAMMA. Kul att hon tog bröstet! :-)



Var tillsammans allihop så tätt det bara går. Det blir ett sätt att leva.



2010-03-20 @ 13:21:26
Postat av: Isabel

Här samsovs det sedan sex år tillbaks......mest sömn får vi då i en tre meter säng

2010-03-20 @ 13:55:01
Postat av: madde

man tänker så innerst inne.jag har oxå tänkt så dom här nätterna för våran har haft högfeber,så då har hon velat ligga hos mig.kram

2010-03-20 @ 13:56:44
Postat av: Mia

Vad go du är Kim och vad fint och sant du uttrycker dig, känner så väl igen mig!! Jag är en tvåbarnsmamma i Göteborg som läst din blogg ett tag (men inte kommenterat tidigare)och tycker det är härligt att få följa med på din resa som mamma, du är skön och klok!



Blev så glad för din skull när Edie plötsligt tog bröstet igen, mysigt och enkelt om amningen fungerar även om det förstås blir bra ändå.



Här hemma har vi kört minsta motståndets lag på nätterna med båda barnen = ammat liggande i sängen och sovit tillsammans. Men man måste ju trivas med det själv förstås. Hoppas ni hittar nattvanor som funkar för er!

2010-03-22 @ 21:45:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0