En nära till mig blev påkörd idag

Idag blev en mycket närstående person till mig påkörd när han kom körande. En man i sextioårsåldern tar sig ur sin bil. Totalt stupfull. Så pissberusad att han inte kan varken prata eller fästa blicken. Polisen tillkallades och de trodde att gubben var långt över 2.0 promille. Allt inträffade utanför ett dagis. Mitt på dagen.

Ikväll var jag ute och körde en sväng och jag kunde inte släppa tanken på att fulla människor faktiskt kör på samma vägar som jag. Bredvid mig satt Edie och lekte med sin hand. Om någon full person skulle skada henne är jag plötsligt för dödsstraff. Kanske inte, men reptilhjärnan i mig får de mest primitiva känslor att bara välla fram. Gud nåde den som kröker ett hår på hennes huvud. Jag antar att det är en modersinstinkt.

Jag hoppas att mannen inser att han måste få hjälp. Tack gode gud för att det bara var en bakskärm som blev skadad.

Kram på er därute!


Kommentarer
Postat av: Dante

Jo minsann.. Dödsstraff efter en påle i r*ven är jag för om man är dum nog att skada någon annan för att man är så dum i skallen. Minsann. Faktiskt. Då blir jag förbannad. Supa får de gärna göra -men utan risk att skada någon annan oskyldig.

2010-03-09 @ 00:06:56
URL: http://dante.bloggagratis.se/
Postat av: SingöEwa

Håller helt med ovanstående. Har sjäv råkat ut för "dagen-efter-bussförare" som åker i 130 på motorvägen dessutom talande i mobiltelefon......

Någon ringde in och anmälde honom - har inte sett honom sedan dess - det är bara att hålla tummarna för att de får hjälp.

2010-03-09 @ 09:20:01
Postat av: Biggan

Ja. Det är ruskigt med alla alkoholpåverkade i trafiken. Lägg till alla som går på medeciner som inte är tillåtna i samband med körning :-( Känner igen den där primitima känslan man får för sina barn. Själv har jag dille nu när de går själva över pedofiler och tycker att det är jätte läskigt att släppa dem utom synhåll.

2010-03-09 @ 11:24:41
URL: http://graamusen.blogspot.com
Postat av: Helena

Hej! Hittade hit av en slump via någons kompis kompis på FB (försökte lämna en kommentar på din blogg först men nåt i min data-otekniska värld gick snett...) :-) Visst är det du/ni som är en av våra nya grannar ute i skärgården?!? Har varit där ute varje sommar i snart 30 år, på en av Sveriges vackraste platser. Välkomna hit, hoppas ni trivs bra!!!



/Helena, i huset näst längst bort mot havet :)

2010-03-09 @ 12:29:09
URL: http://larzzon.blogspot.com
Postat av: Budda (Tina)

Ja det är förfärligt. Folk får sätta livet till.

Don´t drink and drive.



Vår granne skulle skjutsa barnen till kalas och sa till dottern när hon sa att hon måste åka med bilbälte på att ´det behöver du inte´. Då vaknade MIN reptilhjärna. !½"¤¤%&%&¤"!½¤gubb &%¤#"!½. Förlåt Kim.



Kram.

2010-03-09 @ 16:59:30
URL: http://www.budda.bloggplatsen.se
Postat av: Anna (Karlstad)

Vi har minst 12 000 rattfyllerikörningar varje dag i Sverige. Minst 125 människor dör varje år på grund av alkoholrelaterade olyckor. Minst - alltså är det troligtvis fler.



En kompis flickvän blev ihjälkörd av en rattfyllerist för ett par år sedan. Det kommer över mig i mitt jobb ganska ofta eftersom jag sitter i en övningsbil hela dagarna och ibland funderar jag på vad jag utsätter mig för. Men å andra sidan har jag möjlighet att påverka ungdomars attityd till alkohol och risker i trafiken med hjälp av den nya riskutbildningen (som är jättebra).



Skönt att se att de som kommenterat detta inlägg verkar ha rätt inställning! Med tanke på bland annat Robert Collins åsikter i Aftonbladet för ett tag sedan, och kommentarerna på hans artiklar, verkar allt för många ha fel inställning :/



Hoppas allt gick bra med din kompis, trots allt. Hoppas mannen får hjälp.



Sköt om dig



Kram

2010-03-09 @ 17:52:06
URL: http://limelight.blogg.se/
Postat av: C





Jag säger bara "Don't drink and drive" - Känt citat från landets körskolor.

2010-03-09 @ 18:50:20
Postat av: tessan

jag hade lätt kunnat döda någon som skadat mitt barn, reptilhjärna eller inte, rätt eller fel!

puss o kram

2010-03-10 @ 11:32:36
Postat av: Marie

Om någon skulle skada mina nära och kära så skulle jag ändå inte vilja se dem som gjort det döda eller skadade, men att det antingen får ett långt straff beroende på vad det gjort eller hjälp i sitt beroende, för våld löser inget, man får aldrig tillbaka den man älskar, även om man skulle skada den som har gjort det, detta är bara vad jag tycker.

2010-03-13 @ 17:56:53
URL: http://mariesvovvar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0