Till alla nya mammor och pappor.

Sedan Edie kom ser jag nya mammor och pappor överallt. Mitt tränade öga slänger en blick på barnvagnen, utan insats bebis minst 6 månader, med insatsen kvar, nyföding alternativt över fyra månader. Någon håller i handtaget, strosar njutigt och sakta eller småspringer för att hinna hem och sova en kvart innan bebisen vaknar. En färgglad sjal slängd över suffletten för att stänga ute sol eller dämpa ljudet från bilarna som vräker sig förbi.

Som vi kämpar! Vi försöker anpassa oss till detta lilla knytte som med så självisk självklarhet håller våra hjärtan i sina små händer. Våra pulserande hjärtan som är så fyllda av kärlek och välvilja, vi som hellre vaggar och vyssjar sönder våra axlar och ryggar än låter våra fina små bebisar gråta av övergivenhet.

Alla vi mammor som burit våra barn inuti oss. Alla ni mammor som fått era barn burna till er. Alla vi mammor som minns första gången vi såg våra barn i ögonen oavsett hur de kom till oss. Alla vi som älskar tills vi utplånar oss själva. Alla pappor som är moderna nog att kräva ett jämlikt hem, som vabbar som en självklarhet. Ni pappor som pratar kvinnosyn med era pojkar. Ni mammor som uppfostrar pojkar till riktiga män, mjuka män.

Vi nya föräldrar, vi alla föräldrar som ser våra barn som en livslång kärlek, ett åtagande i kärlekens namn, en blodshedersuppdrag.

Till alla oss säger jag-

fy fan vad vi är bra!


Kommentarer
Postat av: Biggan

Jag är inte så ny mamma men som mor av fem barn tar jag ändå åt mig. Vilken sammhällsinsats vi gör som fostrar våra underbara ungar till kärleksfulla individer. Barn har rätt till stolta föräldrar. Då växer både små och stora. Man får bara aldrig glömma alla de andra barn som finns i när och i fjärran. Alla de som inte har möjlighet till kärleksfulla hem. Alla ungar är allas ansvar. Man måste minnas det och lära våra små att hjälpa bröder och systrar som föds i svält och fattigdom. ALLA har rätt till stolta och trygga föräldrar. Oavsett hur eller var man föds.

2010-05-24 @ 07:29:36
URL: http://graamusen.blogspot.com
Postat av: Kim

Du är klok du, Biggan. Och ändå läser du min blogg:-)

2010-05-24 @ 08:31:45
Postat av: elise

Jag lipar över alla fina ord och håller med föregående talare/skribenter!!!!

2010-05-24 @ 21:51:28
Postat av: kajsa

åh. ny läsare här som passar på att internetta när min snart fem-månaders dotter sover (en vecka yngre än din:))

& jag känner igen mig precis. tack för den fina kärleksskildringen..

2010-05-25 @ 16:10:37
Postat av: Nettan

Vad fint och klokt du skriver! Tack för det!

2010-05-25 @ 22:51:42
URL: http://Metrobloggen.se/varvra

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0