Så mysigt det är att göra saker tillsammans.

Ursäkta dröjsmålet, det kom en bebis emellan.

Jo, i fredags var det dags för vårt andra föräldragruppsmöte på Bvc. Förra veckan fick vi sitta i ring och presentera oss snabbt och sedan började vi med bebismassage. Jag vill redan här flagga för att jag har svårt för tygdockor, mysmadrasser och panflöjtsmusik som spelar Du käre lille snickebo i avslappningsversion. En av sjuksköterskorna på Bvc höll i mötet. Hon slängde en blick på mig och sa:

- Ni som har barn som sover behöver inte väcka dem, utan ni kan titta på.

Nu var den kommentaren lite överflödig, men det kan ju inte hon veta. Jag skulle nämligen heller hugga av mig både armar och ben än att väcka Edie när hon äntligen somnat. Det är ju de få minutrarna man brinner för. Hur som helst, Edie hängde på min arm helt medvetslös och massagen drog i gång. Där och då började jag känna mig en aning..... skeptisk. Massagekvinnan tar lite olja som hon värmer mellan sina händer och böjer sig ner över tygdockan. Sedan säger hon till dockan, hör nu:
- Får jag massera dig?

Till en docka. Vi andra förväntas göra samma sak. Inte jag då, för Edie sov. De andra föräldrarna böjde sig ner över sina barn och frågar om de får tillstånd att massera. Vad förväntas hända? Ungarna är ju bara två månader och kan inte svara. De kan ju inte ens fästa blicken, för fasen. Här tittade jag mig runt för att se om någon är på väg att brista ut i gapflabb. Ingen rör en min. Jag känner att jag börjar svettas. Nu är det nära att jag bryter ihop. Det händer bara när det är absolut förbjudet. På något sätt lyckades jag hålla ihop mig och snart var timmen slut.


I fredags var det dags för nästa försök. Vi var ute i väldigt god tid. Edie och jag skulle vägen förbi Apoteket för att inhandla en speciell olja. Jag undrar varför det inte dög med babyolja jag redan hade hemma, men jaja, bäst att göra som de säger. När jag lägger handen på dörren är den låst. Låst! Jag tittar som ett fån på skylten, det står att de öppnar halv tio. En gubbe går förbi. Han hojtar att Apoteket öppnar halv tio. Som om jag inte vet det redan. Frågan är: Vad fan är klockan? Och vad gör jag och Edie ute i tio minus innan halv tio när massagen börjar tio? Som ligger en trappa upp, alltså ovanpå apoteket? Kan man undra. Ingen finns att fråga om tiden så jag står kvar ett par minuter för att fundera på nästa smarta drag. Tur att det inte var Systemet vi skulle handla på, för det skulle sett riktigt illa ut, tänkte jag för att muntra upp mig själv. Fast å andra sidan hade jag säkert haft sällskap då. Till slut blev klockan halv tio och vi kom in i värmen. Edie sov som en stock i bilstolen så hon var den av oss som trivdes utslängda på gatan. Vi skulle snart bli utslängda igen. Men det visste vi inte då.

Vi var först på babymassagen, inte helt otippat. Edie var inte nöjd med att bli väckt. Just mellan tio och halv ett sover hon vanligtvis. Det är gudasänd tid. Nu blev hon väckt för att klä av sig in på bara blöjan. Det uppskattades inte. När alla andra mammor och pappor smög in med sina bebisar talade Edie klart och tydligt om att hon inte riktigt var på gott humör. När massagekvinnan satte på avslappningsmusiken skrek Edie lite grann. Tyckte jag eftersom jag är van vid värre. Vi började med att massera bröstet. Jag hann ta två tag på Edie. Det gick ganska fort, det är ingen stor yta att jobba på, om man säger så. Hon gillade det inte.
Massagekvinnan tittade på mig och frågade:

- Tar hon napp? 

Jag tittade ner på Edie. Allt man såg var ett gapande hål. Edies mun kan bli jättestor när hon skriker. Runt omkring satt föräldrar med sina barn och masserade. Jag insåg att frågan var ett fint sätt att säga att vi störde.   
Föräldrarna gjorde en deltagande min till oss samtidigt som de tänkte att fy fan vad skönt att det inte var min unge. Så hade jag tänkt iallafall. Jag reste mig upp och smög ut med Edie. Edie som förövrigt var klädd endast i Liberos Up and Go och inget mer. Kläderna glömde jag såklart. I väntrummet var det iskallt om man jämförde med i massagerummet som var bara snäppet kyligare än i skärselden. Kylan uppskattades inte varpå Edie lade i överväxeln. En pappa stack ut huvudet från ett angränsande rum och blängde surt. Hoppas hon väckte din unge, tänkte jag styggt medan svetten började rinna utmed ryggraden. Efter ett par minuter lugnade sig Edie och jag kunde smyga in och hämta hennes kläder. När de var påtagna var massagen slut.

Det är så mysigt att göra saker tillsammans. Ha kvalitetstid. Knyta an. Skapa ett band mellan mor och dotter med hjälp av beröring och stimulans. Not.



Edie sekundrarna innan det tar overhann, som vi säger i Bohuslän.


Kommentarer
Postat av: Biggan

Haha. Sötnos. Du ska ju bara gå på det du tror på och tycker om. Skit i resten. Men det har du väl redan förstått. :-) Knytit an har ni ju redan gjort vid första andetaget. :-) Med mitt första barn sprang jag på allt man kan tänka sig. Vare sig jag gillade det eller inte. Nummer fem i skaran har bara gått på babysim för att hela familjen älskar vatten. Hon verkar precis lika lycklig för det och mindre stressad. Resten av fasmiljen också.

2010-02-28 @ 14:58:27
URL: http://graamusen.blogspot.com
Postat av: Anonym (not)

Nu blev tillvaron ytterligare lite roligare, jag känner ingen annan som kan göra så målande beskrivningar som du! Finns Up & Go dessutom i nyföddhetsvariant nuförtiden? Håhå jaja, annat var det på min tid ;-)

2010-02-28 @ 15:28:37
Postat av: Anna

Låter som ni ska strunta i den där massagen och ligga hemma och kramas istället. :)



2010-02-28 @ 17:14:05
Postat av: Annelie Kölbel

Hahaha Kim.. Du är ju underbar.. en sådan beskrivning.. men varför är det så att när man absolut inte får brista ut i gapflabb vill man det.. & varför gallskriker våra barn alltid när det är opassande.. först när jag fick mitt andra barn insåg jag att jag skiter i om mitt barns skrik stör andra i t.e.x affären.. på badhuset m.m, huvudsaken är att jag vet varför hon är ledsen och kan göra något åt saken!!!! Du som gillar sång & musik skulle testa Babyrytmik.. det tyckte både jag & mina tjejer om!!! Ha det så gott!! :-)

2010-02-28 @ 17:59:03
Postat av: Jenny Andersson

Åh vad jag skrattar.

P-r-e-c-i-s så var Wiktor. Han hatade massagen på bvc.. Det var precis som om han visste redan när vi kom in i rummet vad som var på gång. Han var den ENDA bebisen som skrek under massagen. Min bästa väns barn älskade det. Somnade nästan varje gång...



Wiktor och jag gick dit som vi skulle och deltog i ca en halv minut varje gång.



Och just som du skrev: får jag massera dig?

Det var väldigt viktigt att vi frågade vårt barn, sa bvckvinnan.. Herregud!!!



Tycker att du skriver fantastiskt kul och bra. Jag känner igen mig... mycket... =)



Kram. Jenny från Kärrtorp.

2010-02-28 @ 18:35:48
Postat av: elise

=), din dotter äger!!!!!

Underbar berättelse, skrattade så jag höll på att dö!!!

Kramar från mig!!

2010-02-28 @ 18:43:43
Postat av: Anna

Jag instämmer med Anneli, kanske borde ni testa babyrytmik. Du gillar ju musik och så har du ju skrivit att Edie tycker om när du sjunger, så hon gillar nog också musik. :)

2010-02-28 @ 18:43:47
Postat av: Jossan

Jag vet precis hur det känns när ens bebis skriker på mindre passande ställen. Jag gick på babysång med Wilma när hon var 2-3 månader, första låten gick alltid bra men sedan skrek hon så vi var tvungna att gå ut. Jag fortsatte att gå dit för jag tyckte det var kul efteråt med fikat och då var hon lugn :) Sedan har vi Lucas som alltid skrek sig igenom hela fikat på öppna förskolan, dit vi gick för att jag och storasyster skulle få träffa kompisar. Han somnade alltid av ren utmattning, jag stod alltid och fikade för det var lättare att vyssa. Och aldrig är det någon annan bebis som skriker så mycket ;)

Jossan

2010-02-28 @ 20:27:31
Postat av: malin

Det finns jävligt tröttsamma människor, eller som Simon skulle ha sagt det..."Vissa människor e allt sådär..." Varför förväntar man sig att bebisar ska vara tysta??? Är de dumma i huvudet på riktigt? Puss på dig och strunta i dumt folk :)

2010-02-28 @ 20:41:55
URL: http://mallanp.blogg.se/
Postat av: Jennie jakobsson

Hej KIm!!!

Så var det när jag gick på föräldrargrupp oxå,man skulle fråga barnet om lov för att få massera,precis som om min dotter skulle kunna svara mig,vid 2 månaders ålder...Ja man kan inte mer än skratta åt det.... Ha det såå bra...Kram Jennie..P.s Jag har sjungit med dig en gång D.s

2010-02-28 @ 20:44:08
URL: http://mirakelemilia.blogg.se/
Postat av: Förskolläraren

Tycker du verkar vara en alldeles underbar mamma!

Strunta i alla babymassager och babyrytmiker och annat vuxenkonstruerade aktiviteter. Gör det DU tycker om! Låt Edie hänga med på det du vill göra och vara nära dig.

Lycka till med allt!

En alldeles vanlig förskollärare

2010-02-28 @ 23:14:10
Postat av: Isabel

Åh vad sånt där kan vara jobbigt!!!!



Tror Edie är nöjd bara hon får va med er därhemma o hänga!



......knyta an gör man ju garanterat;-)

2010-03-01 @ 12:07:29
Postat av: Sara

Hihihi...Jag känner allt igen det där...

Leon gillade inte heller alla saker jag drog med honom på. Men har man en gång gort det, vet man om man vill gå tillbaka eller ej. Kram från mig och Leon

2010-03-01 @ 15:43:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0