Upp som en sol...

Edie vaknar tidigt, redan halv sju slår hon upp sina blå ögon. Jag slänger en blick på henne och andas ut, puh, hon är på gott humör. Nice, som Jonna skulle sagt. Medans jag ammar henne ligger vi och lyssnar på stöket nere i köket. P3 skvalar i bakgrunden, en toalett spolar och Lisen och Anders röster maler på. Vi pratar mycket med varandra i vår familj, tänker jag och tittar ner på Edie som försöker le samtidigt som hon äter, ett inte helt lätt uppdrag. Jag hör hur Anders ropar till Hampus att det är dags att gå upp. Hampus svarar med en dovt ljud, han är en riktigt morgontrött tonåring och när jag var i den åldern gjorde det verkligen fysiskt ont att gå upp till skolan.

När vi ammat färdigt tar vi svängen förbi skötbordet där Edie snackar lite med sin mobil som hänger där. Skötbordet är en favoritplats, ibland när hon är grinig går jag dit med henne för att se om hon blir på gott humör. Blir hon inte det är det riktigt illa. Det har bara hänt en gång och då var hon sjuk efter en vaccinspruta.

Nere i köket hinner vi precis vinka av Lisen när hon slänger på sig hjälmen för att cykla till busshållsplatsen. Igår när Lisen kom från sin mamma blev Edie så glad att hon skrek till. Nu tittar Edie långt efter Lisen när hon far iväg och minen ser lite snopen ut. När jag äter frukost ligger Edie på en liten madrass under sitt babygym och leker. Eftersom Edie är på gott humör idag hinner jag både fika med Anders och läsa en del i tidningen innan jag behöver lyfta upp henne. Vi går in i Jonnas rum för att mysa och äta lite välling. Först kommer Anders och pussar på Edie sedan kommer storebrorsan. Edie dör av lycka.



De snackar lite och Edie visar sin allra charmigaste sida, benen står rakt upp som den sätesbebis som hon är:-)










När Hampus sticker till skolan slänger Edie en blick på mig, konstatarerar att jag är tråkig och börjar snacka med en affisch istället.



När det är segt fäster hon blicken på tvn.....



...som jag då stänger av till hennes stora förtvivlan. Jag tröstar med mat eftersom hon nog är hungrig vid det här laget. Det funkar fint.



Efter ett tag börjar hon klippa med ögonen. Jag håller andan, det är nära nu.



Till slut tar John Blund över. Hon sover som en klubbad säl.


Upp som en sol och ner som en pannkaka.

Nya tag om cirka två timmar. Ni kanske undrar vad jag ska göra för nytta under den tiden? Det kan jag tala om för er att jag ska göra ingenting. Ingenting mer än att ligga alldeles nära henne, höra hennes andetag, lukta i hennes hår, och vyssja henne till lugn och ro igen om hon drömmer något läskigt.

Visst fick jag en fin start på den nya veckan? Trevlig måndag!

Kommentarer
Postat av: madde

åååå vilken härlig morgon du fick.vilka söta barn.ha det gott.kram

2010-04-19 @ 09:32:37
Postat av: SingöEwa

Jag längtar redan efter lilla pluttan. Vad skönt att du låter gladare idag. Njut i ditt fina hus och av solen som tittar fram. Igår plockade jag vitsippor som står på köksbordet. Ha en mysig dag!

2010-04-19 @ 09:35:21
Postat av: malin

mmm...hon är för mysig den där lilla skruttan :) Ja, det är väl vara för dig att hänga på vilofasen då. Ha en bra dag! kram M

2010-04-19 @ 12:07:37
URL: http://mallanp.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag dör...acdc-body

hur coolt är inte det på en babyflicka

ha en bra vecka

2010-04-19 @ 15:47:17
Postat av: Anonym

Det finns en viss risk att jag pussar ihjäl henne imorgon.



Fin nappflaska och leksak hon har på bilderna, tycker jag helt opartiskt...

2010-04-19 @ 17:36:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0