Tiggare i tunnelbanan

Igår åkte jag tunnelbana vid halvfyra- tiden. Som vanligt var det packat med folk. En man i min ålder går på och börjar med hög röst att tigga. Jag tittade inte upp till en början. Han sa att han hette Peter och undrade om någon kunde avvara en banan eller en rikskupong. När jag lyfte blicken såg jag att han var hel och ren och inte verkade vare sig påtänd eller full. Han bar dieseljeans och en vanlig svart jacka. En helt vanlig kille.
- Jag heter Peter och måste be er om hjälp för jag är hemlös. Anledningen till det är att jag blev sjuk och hamnade på sjukhus en längre tid. När jag kom ut därifrån hade min hyresskuld blivit så hög att jag blev vräkt från min lägenhet. Just nu bor jag på härbärgen och under tiden strider socialen och försäkringskassan om vem som ska betala. Så jag ber er om vadsomhelst, ett mynt, en banan eller en rikskupong.

Jag tog upp min plånbok och gav honom lite pengar. Halva vagnen gjorde likadant. Peter fick ihop en del bara i vår vagn.

När han gått vidare tittar en medpassagerare iklädd blåställ rakt på mig och säger:
- Han tjänar mer pengar än vad vi gör.
Jag tänker ett ögonblick för jag ser att han förväntar sig ett svar. Jag svarar:
- Det tror inte jag att han gör. Och om han gör det har vi iallafall kvar vår värdighet, det har inte han som tigger. Jag tror inte man tigger om man inte behöver det.
Mannen blir väldigt förvånad över mitt svar.
- Jag skulle inte vilja byta med Peter iallafall. Skulle du?
Mannen svarar nej och går av vid nästa station.

Om Peters historia är sann eller inte vet jag inte. Men om den är det så är Sverige ett sämre land än jag trott. Med medmänniskor som ser ner på de svaga i samhället, ett samhälle som slutat bry sig.

Idag hoppas jag att Peter är mätt, hel, ren och trygg oavsett var han befinner sig. Och oavsett anledningen till att han tiggde i tunnelbanan. Han förtjänar respekt. Han förtjänar ett samhälle som tar hand om sina svaga och medmänniskor som hjälper varandra.

Kommentarer
Postat av: Frida

Det var fint gjort. Och fint att fler följde ditt exempel. Som du sa tror inte jag heller att någon sväljer så mycket stolthet utan att det är nödvändigt.

2009-03-10 @ 16:23:18
URL: http://fridajensen.blogg.se/
Postat av: Ohlsson

Jag tycker det är helt rätt att hjälpa de behövande.

Jag kan inte förstå vilket konstigt samhälle som vi bor i där ingen bryr sig om någon annan.

Jag menar, en del gånger kan det hända att någon blir nedslagen, rånad, sjuk etc. och ingen jävel bryr sig.

Och att inte hjälpa en hemlös kan jag inte alls förstå. Det är fan inte kul att inte ha någonstans att ta vägen.

2009-03-10 @ 22:07:43
URL: http://ohlsson666.blogg.se/
Postat av: elise

Vad du är en fin och klok människa!!!! Jag blir alldeles varm och glad när jag läser om din medmänsklighet. Att både handla, tänka och stå upp med en sådan enkelhet - det är fint! Kram E

2009-03-10 @ 22:15:20
Postat av: Anna-Karin

Tyvärr är det så, att mörkertalet är stort i Sverige...det finns ofantligt många fler än Peter som är i den situationen...oavsett om just hans historia är sann eller ej.

Och, Sveriges byråkratiska system är rent förkastligt!!!

Den lilla människan i behov av hjälp, som kanske dessutom saknar ork och kraft att kämpa, hamnar lätt mellan stolarna, när de där instanserna ska tjafsa och förbruka papper och tid på att slussa personen mellan sig...för att ingen vill ta sitt ansvar!

Hoppas fler lär av ditt agerande och inser att de kanske kan rädda en människa, genom att bara helt enkelt visa lite medmänsklighet. Kram

2009-03-11 @ 10:03:58
Postat av: Lydia Ekenros

En för alla, alla för en borde vara en självklarhet...

2009-03-11 @ 15:36:27
Postat av: Felicia

Det du gjorde var beundransvärt. Jag tror tyvärr att jag skulle vara den som bara sitter utan att agera, hur mycket jag än vill...

2009-03-11 @ 17:14:46
Postat av: Johan

Jag är en sån som Peter, jag tigger dock inte men jag tvingas bo på 7 kvm inhyst i ett "rum" hos en släkting, vad har jag gjort? Använder inte droger eller alkohol, är inte psykiskt sjuk eller lat. Nej jag skadade mig på jobbet i Norge, efter det ville varken Norsk eller Svensk försäkringskassa hjälpa mig och det blev ekonomisk ruin. Jag försöker läsa in en fil kand för att få ett jobb som kroppen klarar, men det är svårt när man inte ens har pengar till bussen eller kåravgiften. CSN kan inte ge mig lån då jag inte klarar av att betala de tidigare lånen jag tog vid komvux-studier.

2009-03-23 @ 22:02:51
Postat av: Johan

Jag är en sån som Peter, jag tigger dock inte men jag tvingas bo på 7 kvm inhyst i ett "rum" hos en släkting, vad har jag gjort? Använder inte droger eller alkohol, är inte psykiskt sjuk eller lat. Nej jag skadade mig på jobbet i Norge, efter det ville varken Norsk eller Svensk försäkringskassa hjälpa mig och det blev ekonomisk ruin. Jag försöker läsa in en fil kand för att få ett jobb som kroppen klarar, men det är svårt när man inte ens har pengar till bussen eller kåravgiften. CSN kan inte ge mig lån då jag inte klarar av att betala de tidigare lånen jag tog vid komvux-studier.

2009-03-23 @ 22:03:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0