Tack!

Ibland undrar jag om min statistik stämmer. Det kändes så tyst och tomt på bloggen efter juluppehållet.

Nu är det snart skolstart igen och jag längtar verkligen tillbaka. På måndag är det jag som traskar till skolan och biter tag i två nya ämnen. Nu är det precis ett år sedan jag började plugga på Åsö vuxengymnasium. Så nervös jag var! Min första lektion var Svenska A och det hatade jag när jag gick i skolan. När jag började på gymnasiet fick jag en svenskalärare som jag avskydde. Hon gillade inte mig heller. Hon förklarade efter en uppsats att jag inte kunde förvänta mig mer än en trea i slutbetyg, alltså tre år framåt. Hon förklarade beklagande att jag inte hade svenska språket i mig och inte skulle räkna med mer. Hur kan man säga så till en femtonåring? Det sitter ju kvar i hela ens liv. Nåväl, tillbaka till Åsö.

Tio minuter innnan lektionen började hittade jag salen och utanflr stod en massa människor, mina blivande klasskamrater. När de fick syn på mig trodde de att någon vunnit pengar eller att jag skulle göra ett reportage om någon. Så dumt av mig! Jag hade varit så inställd på att bli elev men var helt oförberedd på att någon kände igen mig. Jag kände mig helt naken och ville springa hem igen. Jag ringde en kompis, Malin, som fick lugna mig och peppa mig att ta mig in på lektionen.

Så satte den igång och den första känslan av tråkighet kom över mig. Som det var förr. Plötsligt började jag gäspa och tänka på annat. Där bestämde jag mig och sa till mig själv: Kim, du är vuxen nu. Du har visst svenska språket i dig, du håller ju på att skriva en bok för fan. Du har ett förlag som vill ge ut den och folk kommer vilja läsa den. Nu får du skärpa dig och intressera dig för ämnet och det läraren går igenom på tavlan.

En vecka senare skulle vi lämna in en uppsats. När vi fick tillbaka den så skakade mina ben. Jag hade verkligen ansträngt mig. Med hela kroppen förberedd på besvikelse läste jag mitt betyg. MVG+. Den känslan var obeskrivbar. Jag gick igenom hela kursen utan sämre betyg på mina arbeten än MVG. Min lärare var stenhård och jag lärde mig massor.

Om du vill plugga som vuxen och känner att du inte riktigt vågar eller orkar så GE DET EN CHANS: Det är roligt att studera i vuxen ålder. Du är mycket duktigare än vad du tror. Kan jag så kan du. Så många kvinnor i vuxen ålder jag mött som har skitdåligt självförtroende till ingen nytta eftersom de upptäcker att de är smarta. I början på kursen satsar de på att bli godkända men allteftersom får de mod nog att höja sina ambitioner. Det är underbart att se.

Nu har jag snart läst in ett halvt slutbetyg. Alla kärnämnen är klara. Det enda ämne som spökar nu är Matte B. Det ska jag  ta längre fram. På måndag börjar mina omvårdnadsämnen igen. Om ett och ett halvt år ska jag beställa mig en studentmössa och köpa mig en tårta. För då är jag klar och hela världen ligger vidöppen vid mina fötter.

Kommentarer
Postat av: Inna

Så härligt att läsa dina ord!

Jag jobbar som gymnasielärare och har jobbat på komvux och tycker att det är det bästa jobb man kan ha. Jag träffar så många som blivit kränkta i skolan. Jag minns min gymnasieperiod på Agneberg med fasa och var överlycklig när jag slutade 1985. Så mitt rättesnöre som lärare är att var den lärare som inte fanns när jag gick på gymnasiet. Som ser eleven, peppar, skapar en trygg miljö och som ger eleven utrymme att växa som människa. Med de förutsättningarna kan man lära sig vad som helst!



Lycka till!

kram

2009-01-07 @ 11:26:05
URL: http://innasego.se
Postat av: elise

Hallådär, ja nu är det allvar igen, vad fint och klokt du beskrev att ta tag i gamla synder på äldre dar...jag är förste man att skriva under att du har helt rätt, jag har ju oxå dragit det till en högre växel, det trodde jag ALDRIG att jag skulle lyckas med. Men NU är jag inne på termin fyra av sex på HÖGSKOLA, jag e så glad. Jag vet att detta fixar du galant, målmedveten, klok och kunnig som du är.

Håll tummar o tår för mitt första opponentskap på fredag fm. Hujedamig. Stora kramar från Munkis

2009-01-07 @ 16:33:55
Postat av: Camilla H

Det låter faktiskt riktigt kul, bara att våga tycker jag är starkt. Jag brukar få den där jobbiga känslan på utbildningar mm du vet man bli tonåring igen även fast man är vuxen och jag hatar det. Vuxen vad är det egentligen?? Det är svårt att peppa barnen ibland när dom kommer hem och säger att deras lärare oftast de äldre suger och fattar ingenting att dom inte känner sig omtyckta. Varför och hur kan lärare få dem att känna så, har varit hårda diskutioner med en lärare som kallar ett av mina barn damp unge och losers frågar om han vill bli social fall eller gå på chalmers och bli något. Snacka om att ställa krav dessutom är min son inte hon otrevlig. Hm hm Lycka till med dina studier...

2009-01-07 @ 16:39:10
Postat av: Thorlake

Plugga?



Om man ändå hade tid å råd med det nu på "äldre" dar...



2009-01-08 @ 08:07:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0