Arbetarklass

Min farfar körde flakmoppe och jobbade för Uddevalla Kommun. Min mormor arbetade först på fabrik och sedan i skoaffär. Min morfar arbetade på Munkedals bruk och mammas mormor var bonde. Mina förfäder hade valkar i händerna, röstade på sossarna och tog sig en jävel då och då. Värderingarna var enkla men har lett mig rätt genom livet.

* Man kommer i tid.
* Man är hel och ren.
* Man röstar rött.
* Man är medlem i facket inte bara a- kassan. Solidaritet.

Jag minns när jag och mormor gjorde oss fina på första maj och gick i förstamajtåget. Mormors bror Östen var fanbärare i facket, det var stort. Internationalen lärde jag mig som femåring, jag sjöng högst av alla tanter och farbröder.

Jag är uppväxt i ett miljonprojektområde i norra Uddevalla. Min mamma har uppfostrat mig. Själv. Mormor fanns med alldeles intill men ingen pappa hjälpte till med städning, läxläsning och pengar. Min mormor uppfostrade min mamma utan hjälp från någon man. Girlpower.

Missbruk av alkohol och narkotika tillhörde männen. Det var så det var. En sup här och en holk där. Det var fest. Ofta. Sedan blev det vardag. Beroendet svepte bort relationer och löften. Slag ersatte argument. Min mamma fick stå pall för mer än hårda ord. Hon gav sig aldrig och tog sig vidare.

Mamma träffade en man som blev min pappa. Världens bästa mamma fick världens bästa man. Jag fick eget rum. Ungefär 6 kvadrat. Rosa väggar och Betty Boop lakan. Fick välja matta själv. Grå med rosa blixtar. Conny gav mig hans gamla skivspelare. Total lycka.

Vi flyttade till hus. Det byggdes åt oss, alldeles nytt. Vi åt middagar och pratade med varandra. Var nära. Mamma skrattade mycket. Linn föddes när jag var femton. Som en krona på verket.

Nu läser jag och satsar på att bli psykolog eller läkare. Klassresa. Rent ekonomiskt är den redan gjord. Jag bor fint i en stor bostadsrätt och har sommarhus. Men det spelar ingen roll för jag är arbetarklass i själen. Vi äger en särsklid stolthet, vi som inte fick allt gratis från början. Våra föräldrar och förfäder har slitit så de fått blodsmak i munnen men det har inte synts i deras plånböcker. Inte alls.

Mina barn kommer få lära sig mormors och mammas värderingar. De ska veta vad pengar är värda och inte ta för givet att de ska få allt gratis. Utomlandssemestrar är ingen självklarhet. Märkeskläder ingen rättighet. Solidaritet med de svaga och förakt mot de som inte gör rätt för sig. Det ska de få lära sig. Det är en bra uppfostran, det.

Kommentarer
Postat av: Linda

Även jag har gjort en klassresa, det är nyttigt att ibland påminna sig själv om de gånger det faktiskt inte fanns en ost i kylen eller de gånger man tvingades välja mellan olika saker för att det inte fanns pengar nog till allt. Barn lär sig fort att inte be och önska, men vad är saker egentligen värda? Mina livserfarenheter slår alla mina mer välbärgade kamraters ägodelar - med hästlängder! Kram på dig Kim!

2009-01-09 @ 14:18:56
URL: http://lindabjorling.webblogg.se/
Postat av: Markattan

Det är så viktigt att komma ihåg sina rötter, åtminstone om det var goda, och ge de värderingar vidare till nästa generation. Fast om borgarbrackorna kunde låta bli att skicka vidare vore jag tacksam.

Skönt att veta att du har det gott och framförallt att du inte glömt ditt ursprung.



Markattan önskar god helg

2009-01-09 @ 22:19:19
URL: http://markattans.blogg.se/
Postat av: Sara

Med dina fötter på jorden, tror jag du kommer hjälpa många människor som psykolog. Kram!

2009-01-09 @ 22:31:06
Postat av: Thorlake

Traditionsröstning är hål i huvudet enligt mig om det är ok.



/Borgarbracka and proud

2009-01-10 @ 16:11:09
Postat av: Mamma med flock

Vilket härligt inlägg! Jag håller med dig till punkt och pricka! Vi har faktiskt inte växt upp så långt ifrån varandra. Min pappa var så röd så röd. Han finns inte längre men hans värderingar lever kvar hos mig och förhoppningsvis hos mina barn.

2009-01-10 @ 20:10:02
URL: http://www.123minsida.se/Flocken/22210604
Postat av: Helena

Ditt inlägg känns i hjärtat på en sosse som jag. Det är så viktigt att vi står upp för ett solidariskt samhälle, nu mer än någonsin.

2009-01-10 @ 22:22:58
URL: http://www.s-info.se/helena
Postat av: Fia

Det här var det finaste jag har läst på länge! Det är så många människor som är ytliga, men det här kändes så äkta och ärligt menat. Det är så många som har glömt bort de tidigare generationernas slit, trots att det inte är så väldigt länge sedan. Du kommer säkert att bli en fantastisk psykolog eller läkare med din empati och din förmåga att värdera det som är viktigt i livet.

Tänk vad jag blev glad av att läsa ditt inlägg! Så härligt!

2009-01-11 @ 23:00:19
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Linus

Okej.

Jag röstar på socialdemokraterna, för jag tycker bäst om dom också arbetarklass, medelklass.

Jag gillar dina åsikter Kim, du är bra tjejen.

Bor du här i stockholm Kim? Var i såfall? Jag bor i Farsta söder om sthlm.

2009-01-14 @ 15:31:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0