Underbara höst!

Idag är det torsdag och jag tillbringar kvällen med mina fina boende på min praktikplats. Jag stortrivs och hoppas att jag hamnar på ett lika bra ställe som det jag praktiserar på. Min handledare heter Younnez och han är bäst i världen.

Imorgon flyger jag till bokmässan för att tala om min bok. Mitt förlag har helt klart det skönaste gänget författare. Det ska bli så kul att träffa alla igen.

Igår såg jag ett program om felmedicinering ( Uppdrag Granskning, SVT). En kvinna hade fått demensliknande biverkningar av sin EP- medicin. Hon var som ett kolli i 11 år. 11 år! När hon var på väg att dö satte de ut medicinerna och då återvände hon till livet. Ingen läkare tar på sig ansvaret och säger att de gjort fel eller ger kvinnan en ursäkt. 

Jag började fundera på vad som hänt de senaste 11 åren i mitt liv. Det är massor! Jag kom med i Friends, vann schlagerfestivalen, min mormor blev sjuk och dog, jag fick flera guldskivor och en platina, jag träffade Anders, fick tre underbara bonusbarn, jag gifte mig, Ziggy och Smilla kom in i mitt liv, mina vänner fick barn, jag blev faster, jag pluggar, skrev en bok, blev vuxen....

Hon borde få hur mycket pengar som helst för felbehandling. Hur många kronor är 11 års liv värt?

Kommentarer
Postat av: J.

Alla pengar i världen plus en krona..

2008-09-25 @ 22:37:37
Postat av: malin

Förjävligt! Det finns inget pris, vem vet vad hon skulle ha åstadkommit/upplevt under de åren.



Hoppas du har kul på bokmässan å kommer du vägen om dina gamla hemtrakter så tar jag gärna en fika om du skulle ha tid:) Puss å kram

2008-09-25 @ 23:50:02
URL: http://mallanp.blogg.se/
Postat av: Think happy thoughts...

När kommer insiderbloggandet från bokmässan? Med tillhörande bildserie, från den där nyförskaffade kameran du skröt om tidigare, va, VA?! ;-)

2008-09-27 @ 14:22:30
Postat av: Thorlake

Uj,

Detta är en av de stora frågorna minsann.

Hur sätter man ett pris på ett liv, speciellt då det inte ens levts.



Vad är priset på ett standardliv? Jobba, kanske få 1,5 barn, ha kombi, kanske en utlandssemester vartannat år, man lämnar inget direkt footprint efter sig.



Och har det ett annat pris än den som har ett väldigt välfyllt liv som tex Kim som många önskar att de har?



Vem vet vilket liv denna kvinna skulle levt. Hon kanske skulle ha dödat 10 personer, eller kört ihjäl en unge rattfull. Skall hon ha betalt då?

Eller var det bara bra att läkarna i syfte att göra gott råkade felmedicinera så att det blev så här?



Hur skall man någonsin veta vad ett liv som aldrig levts är värt?



Jag vet iaf inte.

Sedan säger jag givevis inte att det är mindre synd om kvinnan som gått miste om sitt. Givetvis inte. Men svaret kanske inte är så enkelt som ens hjärta direkt vill antyda. Det är mer det jag vill poängtera.



2008-09-29 @ 09:04:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0