Fredag

De hade inte hunnit rätta mitt prov till idag, men det gör inget. Jag fick tillbaka alla mina hemuppgifter och jag har genomgående MVG på allt jag gjort under kursen förutom sista provet. Det kändes skitenkelt igår när jag skrev. Så jag antar att det gick bra.

Var på min praktikplats för att hämta mitt omdöme. Där finns en man som jag har dansat med varje dag. Han kände igen mig när jag kom idag, för första gången. Och sista. Han reste sig upp från matbordet och kom fram och kysste min kind. Han är över nittio år. När vi dansade höll jag på att börja gråta av hans saliga leende. Han försökte förklara hur glad han var, men hans afasi satte stopp. Det behövdes inte, jag såg glädjen i hans ögon.

Sju människor, gamla människor, har hjälpt mig att bli vuxen. De har delat med sig av sina liv, om än i brottstycken, och låtit mig få komma nära. Skäll har jag fått, de har läst lusen av mig mer än en gång, men det gör ingenting. Äldre människor förtjänar respekt och empati, vård och omsorg. Nu sitter de på sin sista anhalt innan de får träffa sina älskade föräldrar och syskon igen. Alla med en gedigen historia bakom sig. De är dementa nu men deras liv har verkligen varit viktiga för oss som kommer efter. En av dem har konstruerat viktiga byggnader som vi alla känner till och en annan vigde sitt liv åt att rädda andras liv. Alla sju vet var det innebär att slita hund för att överleva. Jag sparar sju människor nära, nära mitt hjärta. Alltid.


Kommentarer
Postat av: Happy thoughts!

Vackert. Som ord ska kännas.

2008-10-11 @ 01:25:30
Postat av: frida

Vad fint!!

2008-10-11 @ 22:14:26
URL: http://fridajensen.blogg.se/
Postat av: Isabel

...det är fantastiskt att få äran att möta den generationen önskar att alla fick uppleva det.



Grattis till allt.....erfarenheten och betyget....

2008-10-12 @ 14:04:10
Postat av: JoVi

Åh, vad fint...jag gråter nästan...vilken lycklig dans :)

2008-10-21 @ 13:40:54
URL: http://joviskarameller.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0